Als we het over marketing hebben, horen we zo vaak dat we meer zichtbaar moeten zijn, kennis moeten delen en vooral veel en vaak van onszelf moeten laten horen. Maar waar het eigenlijk werkelijk om gaat is dat je moet COMMUNICEREN met je klant. Je moet verbinding maken. In dit blog geef ik je een aantal tips hoe je die verbinding aan gaat.

Uit de praktijk gegrepen

Ze zit voor me en kijkt me wanhopig aan. En zegt:
“Waarom lukt het me nu niet om voldoende klanten binnen te halen? Ik weet dat ik iets waardevols te bieden heb en dat ik mijn klanten echt verder help. Ik snap het niet. Want als ik ze eenmaal aan tafel heb zitten, dan komt het altijd goed.”

Ah! Dat is interessant!

Dus vraag ik: “Wat doe jij anders in een face-to-face gesprek? Waarom lukt het je dan wel om ze klant te maken?
Ze zucht. “Nou gewoon. Ik ga in gesprek, ik stel vragen en ik leg dingen uit. Ik voel veel meer een connectie waardoor ik beter uit kan leggen waarmee en hoe ik hen verder kan helpen.”
Ik: “En waarom doe je dat dan ook niet in al jouw andere communicatie-uitingen die je hebt?”

Marketing draait niet alleen om zichtbaarheid.

Als we het over marketing hebben, horen we zo vaak dat we meer zichtbaar moeten zijn, kennis moeten delen en vooral veel en vaak van onszelf moeten laten horen. Maar waar het eigenlijk werkelijk om gaat is dat je moet COMMUNICEREN met je klant. Je moet verbinding maken.

Het gaat om Interactie

Om Communicatie. Om de verbinding. Of zoals Wikipedia omschrijft:

“Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. Het Latijnse woord communicare slaat terug op “iets gemeenschappelijk maken”.”

Het gaat dus niet alleen om zenden.

Maar ook om ontvangen. Het is een uitwisseling. Waarbij de één vraagt. En de ander antwoord geeft. Zodat er gezamenlijk iets moois ontstaat. Om die verbinding aan te gaan geef ik een aantal tips.

7 tips voor verbinding

 1. Stel vragen

Ik ben namelijk oprecht geïnteresseerd in jullie mening en wat jullie bezig houdt. Het gaat in mijn coaching namelijk niet om mij. Maar om jou. Ik heb de intentie om het voor jou makkelijker, leuker en succesvoller te maken. Maar dan moet ik wel weten hoe dat er dan voor jou uit ziet.

2. Ga het gesprek aan

En ik wil van jou horen waar jij tegen aan loopt, zodat ik kan kijken hoe ik jou verder kan helpen. Betaald of niet betaald. Dat maakt mij in principe niet uit. (Tenminste dat is natuurlijk niet helemaal waar, want ook bij mij moet de schoorsteen roken. 😊 Net als bij jou.)

3. Investeer in de relatie

Wees bereid om heel veel te investeren in de relatie. Om het gesprek op gang te brengen zodat we langzaam toe kunnen werken naar een mooie samenwerking.

4. Stop met zenden

Wat er tegenwoordig veel gebeurd, is dat er vooral wordt ‘gezonden’:

  • We ‘moeten’ meer zichtbaar zijn, dus gooien we er nog maar een Instagram of Facebook story tegen aan.
  • We moeten blogs produceren voor de vindbaarheid, dus rammen we er nog maar een blog uit.
  • We moeten een e-book hebben om zo meer mensen op je lijst te krijgen. Dus knutselen we wat moois in elkaar.

Natuurlijk houden wij daarbij onze ‘ideale’ klant voor ogen. En spelen we in op de pijnen en verlangens van die klant. (Tenminste ik ga ervan uit dat je dat doet. Zo niet, dan heb je hier al een leerpunt te pakken 😉) Maar geef je daarin ook de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan met je klant? Of ben je bang dat je te opdringerig bent?

5. Bied de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan

Kijk eens met een frisse blik naar al jouw communicatie-uitingen. Hoe laagdrempelig is het eignelijk om met jou in contact te komen:

  • Is jouw telefoonnummer makkelijk te vinden op je website?
  • Kunnen mensen makkelijk en snel een afspraak met jou inplannen?
  • Heb je een vrijblijvend adviesgesprek of kennismakingsgesprek?
  • Of een inloop spreekuur?
  • Of een koffie-ochtend?
  • Ben jij aanwezig bij activiteiten waar jouw doelgroep te vinden is?

6. Ga zelf het gesprek aan

Als jij wilt dat klanten met jou in gesprek gaan, geef dan ook het goede voorbeeld. Wees eens eerlijk naar jezelf: reik jij uit naar jouw volgers en potentiële klant?

  • Reageer jij op likes en comments in jouw posts?
  • Ga je het gesprek aan met mensen die jou volgen?
  • Vraag je door?
  • Benader jij mensen pro-actief?

Kortom: ga zelf ook in gesprek met de mensen die jij zelf volgt en die van waarde voor jou kunnen zijn. Geef eens een opmerking bij een post. Zet eens een reactie onder een blog. Vraag eens een adviesgesprek aan. Geef zelf het goede voorbeeld.

7. Vraag om hulp. Reik uit. Zet de deur open.

Want als jij de deur open zet naar anderen, dan zullen er vanzelf ook meer mensen bij jou binnen wandelen. Alles is tenslotte energie ….

In 5 stappen meer klanten

Meld je aan voor de gratis Mini-training en leer in 5 stappen hoe jij meer klanten krijgt.

Je bent succesvol aangemeld.