Er gebeurt op dit moment van alles in social media-land. Facebook en Instagram zijn constant in ontwikkeling. En zelfs LinkedIn is aan het ‘rommelen’ met zijn algoritmes. Dat maakt het er voor ons ‘leken’ niet makkelijker op om ons bereik op social media te vergroten. In dit blog vertel ik je hoe ik ondanks alle veranderingen toch elke keer weer mijn bereik vergroot.

Er zijn twee factoren die altijd helpen om jouw bereik te vergroten.

Namelijk consequent en consistent zijn in:

  • de boodschap die je uitzendt
  • het ritme waarmee je post
  • het opvolgen van reacties
  • én het reageren op posts van mensen die jij volgt.

Instagram, Facebook en LinkedIn zijn niet voor niets sociale netwerken.

Dat betekent dat je er tijd en energie in moet steken. Dat je er aandacht aan moet geven en de interactie aan moet gaan. Als jij iets van de ander wilt, dan zul je zelf moeten investeren. Doe je dat niet. Dan groeit het niet. Doe je dat wel: dan zie je vanzelf resultaat. Al kan dat voor jouw gevoel soms wat lang duren…

Maar hoe doe je dat nou: consistent en consequent zijn?

Hoe pak je het aan? Wat doe je wel? En wat doe je niet? Ik neem je in dit blog mee in mijn manier van werken. Dit is absoluut geen standaard. Het is een voorbeeld. Een voorbeeld dat je kunt volgen of een voorbeeld waardoor jij je laat inspireren om het op jouw manier te gaan doen. Want ook dat is van belang bij een goede social mediastrategie. Het draait om helderheid en authenticiteit. Hoe natuurlijker jij bent, hoe sneller mensen je leuk gaan vinden, je willen volgen en gaan reageren op jouw posts. Laat zien dat je een mens bent en maak verbinding.

Even voorafgaand aan mijn tips:

Ik ben geen social mediaspecialist. Ik ben een allround marketeer. Dat betekent dat ik van heel veel zaken veel weet en een fantastische overall strategie voor je neer kan zetten. Een strategie die staat als een huis. Een strategie waarmee je langzaam toe kunt werken naar jouw droompraktijk. Mijn mening is dat social media een onderdeel is van deze strategie.

Social media staan niet op zichzelf.

Het is één van de middelen die je inzet om jouw praktijk meer bekendheid te geven. Het kan een heel belangrijk middel zijn. Maar ook zonder social media zou je een goed werkende formule neer kunnen zetten om jouw droompraktijk te realiseren.

Ik geloof in de juiste mix van middelen.

Een mix van middelen die bij jou past. Juist de opstelsom van al die middelen samen maakt dat jouw strategie gaat werken. Richt je dus niet alleen op Facebook, Instagram of LinkedIn, maar zet ook andere middelen in om aan jouw bekendheid te werken. Wil je hier een keer advies over? Doe dan eens mee met mijn maandelijkse masterclass ‘Meer bekendheid met een strategisch promotieplan’. Elke maand ga ik samen met een kleine groep ondernemers aan de slag om hun promotieplan in elkaar te zetten. Masterclass Promotieplan – Linda van Zwieten Coaching

Een kijkje in mijn keuken

Ik geef je hieronder puntsgewijs weer wat volgens mij belangrijk is in een goede social mediastrategie. Doe er vooral mee wat voor jou goed voelt. Maar hou altijd de termen consistentie en consequent zijn in je achterhoofd.

1. Bepaal voor wie je er bent

Een beetje een dooddoener uit mijn mond, maar toch is dit de basis van al jouw communicatie met jouw doelgroep. Dus ook bij de inzet van social media. Want als jij weet voor wie je er bent en waar jouw doelgroep tegen aanloopt, weet je bijvoorbeeld ook waar die doelgroep te vinden is. Is dat wel op Facebook? Is dat wel op Instagram? Of bereik je ze beter via LinkedIn?

2. Bepaal je doel

Ook dit is niets nieuws. Wat wil je bereiken met jouw posts op social media? Wil je meer interactie met je doelgroep om hem of haar beter te leren kennen? Wil je een groot bereik zodat je een grotere ‘vijver’ hebt om uit te vissen? Wil je ze vanuit jouw social kanalen op je e-maillijst hebben? En welke tijdspanne hangt hieraan? Welk doel jij jezelf stelt, bepaalt namelijk ook wat jouw boodschap is.

3. Bepaal jouw boodschap en de manier waarop jij je wilt presenteren

Op basis van de doelen en de vragen die jouw doelgroep heeft, kun je jouw boodschap bepalen. Bedenk goed van tevoren wat je wel en niet wilt delen. Hou hierbij wel voor ogen dat de mensen die jouw volgen jou willen leren kennen. Maar ze moeten ook een reden hebben om jou te gaan volgen. Misschien ben je wel erg humoristisch en kun je dat terug laten komen in je berichten. Of misschien hou je erg van de natuur en laat je dat in je beelden terugkomen. Vergeet niet jouw profiel ook letterlijk een gezicht te geven. Het gaat de mensen om jou! Dus laat jezelf ook zien.

4. Breng de vragen die jouw doelgroep heeft in kaart en maak een lijst met antwoorden die jij kunt geven.

Nu je de basis hebt bepaald, kun je over de inhoud na gaan denken. Jouw doelgroep zit met vragen. Als je je doelgroep goed kent, dan kun je zo tientallen vragen op papier zetten. Kijk eens naar die vragen en of jij antwoord kunt geven op die vragen. Welke kennis heb jij die je kunt delen? Welke ervaring heb jij zelf opgedaan die jouw doelgroep verder kan helpen? Hoe heb jij dingen opgelost in het verleden waar jouw doelgroep misschien nu wel mee worstelt? Dat zijn prachtige posts om te delen.

5. Splits de antwoorden van punt 4 op in kleine ‘hapklare’ snacks, zodat het letterlijk kleine berichtjes worden.

Berichten met 1 oplossing. Niet met 10 tegelijk. Vaak hebben wij zoveel kennis, dat we alles in 1 keer over iemand uit willen strooien. Maar daar bereik je helemaal niets mee. Door juist kleine brokjes aan te bieden en te vragen hoe jouw doelgroep met dat kleine onderdeel omgaat, krijg je een mooie interactie met jouw doelgroep. Door een verwijzing te maken naar een andere post of iets wat nog komt, hou je bovendien de aandacht vast, waardoor ze wel geneigd zijn om je te blijven volgen.

6. Hou de 80/20 regel voor ogen

80% van je berichten moeten inhoudelijk zijn en slechts 20% mag verkoperig zijn. Als jij alleen maar post omdat je weer een nieuwe masterclass, workshop of training hebt die je vol wilt krijgen, dan haken mensen af. Zoals eerder gezegd: het moet interessant zijn om jou te blijven volgen.
Bekijk dit eens vanuit jouw eigen ervaring: wanneer ben jij geneigd om iemand te blijven volgen en/of een reactie achter te laten? Als je je veilig voelt, toch? En als je het idee hebt dat de posts ook echt van waarde zijn voor je. Dit mag veel omvatten. Je mag veel gratis weggeven. In mijn ogen kun je namelijk nooit teveel weggeven :-).

7. Kijk vervolgens naar jouw aanbod en jouw planning

Wat bied jij jouw doelgroep op welk moment aan? Kun je een koppeling maken met de verhalen die jij deelt op social media? Hou ook hier weer die 80/20 regel in gedachten. Daarom is het ook zo belangrijk om met een contentplanning te werken en bijvoorbeeld per maand of per week jouw posts in te plannen. Dan weet je waar je naartoe werkt en dan hou je het overzicht of je die 80/20 regel niet verscheidt.

8. Zoek een kapstok waar je je berichten aan op kunt hangen.

Als je het fijn vindt werken, kun je per maand of per week op zoek gaan naar een kapstok waar jij jouw berichten aan ophangt. Dit kan bijvoorbeeld een grotere vraag zijn die jouw doelgroep heeft waar je meerdere berichten over kunt schrijven. Of het onderwerp van jouw workshop die je in kleine porties deelt met je volgers. Vergeet ook vooral niet te kijken naar landelijke onderwerpen waar je bij aan kunt haken. Door hashtags te gebruiken die voor die landelijke onderwerpen gebruikt worden, worden ‘vreemden’ wellicht getriggerd om naar jouw profiel te kijken.

9. Gebruik Hashtags

Over hashtags gesproken: gebruik ze ook. Maak eigen hashtags van onderwerpen die jij veel behandelt. Maar kijk ook eens naar concullega’s welke hashtags zij gebruiken. Laat je inspireren door anderen. Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik altijd 😉.

10. Zorg voor ritme en regelmaat.

Plan vaste momenten in de week voor jouw posts. Kijk hierin wat haalbaar is voor jou. Minimaal is wel 3x per week posten. Probeer eerst dat vol te houden voordat je naar dagelijks posten gaat.

11. Gebruik alle tools die er binnen een platform zijn.

Beperk je dus niet tot alleen berichten, maar maak ook eens een story op Facebook, een Reel op Instagram of een Poll op LinkedIn. Of doe echt eens gek en ga eens een keertje live. Wees nieuwsgierig naar de verschillende tools die social media jou bieden. Ga experimenteren en ontdekken. Dat haalt de druk eraf en maakt dat je meer thuis raakt in alle mogelijkheden. Je zult zien dat het nog leuk wordt ook 😉.

12. Ga dagelijks de interactie aan

Plan voor jezelf twee vaste momenten op een dag in dat je de interactie aangaat. Stel mensen die jouw bericht liken eens een vraag via de chat. Reageer op posts van anderen. En dan bedoel ik ook echt reageren met een opmerking. Niet alleen een suf hartje, maar reageer op de vraag die gesteld wordt of geef jouw mening over de inhoud van de post van de ander. Ga het gesprek aan. Je zult zien dat als jij meer gaat reageren, anderen ook eerder geneigd zijn om bij jou te reageren.

13. Heb geduld

Dit waren mijn tips voor jou. Hopelijk heb je er iets aan. Zoals gezegd: ik ben geen social mediaspecialist. Dit zijn de dingen die bij mij werken en waarvan ik zie dat je met veel geduld uiteindelijk echt contact gaat krijgen met jouw doelgroep. En dat is in mijn beleving weer super waardevol. Want hoe meer jij weet van jouw doelgroep: hoe beter jij op hun wensen en behoeftes in kunt spelen.

Heel veel succes!

En je weet het: je mag altijd een uurtje sparren met mij. Want met een uurtje sparren help ik je al snel aan een maand aan content 😊.

 

In 5 stappen meer klanten

Meld je aan voor de gratis Mini-training en leer in 5 stappen hoe jij meer klanten krijgt.

Je bent succesvol aangemeld.