… En waardevolle tips om hiermee aan de slag te gaan. Ik zie het veel om me heen: coaches die al hun hoop op Social Media hebben gericht als het gaat om het binnenhalen van nieuwe klanten. Ik hou liever zelf de regie. En focus me naast Social Media op het verzamelen van e-mailadressen. Waarom? Dat lees je hier in dit blog. Met meer dan 30 (!) waardevolle tips.

Voordat je begint met lezen, heb ik een kleine waarschuwing voor je:

Verzamel geen e-mailadressen om het verzamelen. Maak van te voren een plan. Want zoals ik altijd zeg: Zonder plan, geen marketing. Zonder marketing, geen klanten. En zonder klanten, geen business. Doe hier je voordeel mee 😉.

Laat ik je dan vervolgens maar direct uit een andere droom helpen:

Als jij denkt dat je veel mensen bereikt met jouw berichten op Social Media of Facebook, dan heb je het mis. Slechts 2-10% van jouw volgers ziet daadwerkelijk jouw bericht in zijn tijdlijn voorbij komen. 2-10%! Dus als je 250 volgers hebt, dan zien maar 25 volgers jouw bericht. Bij e-mailmarketing ligt dit percentage gemiddeld op 34%. Reken maar uit je winst: je bereikt met hetzelfde aantal volgers maar liefst 85 mensen. Ruim 3x zoveel!

Maar er is nog een reden:

Wie zegt mij namelijk dat Facebook en Instagram blijven bestaan? Ik hoor steeds meer geluiden van ondernemers dat hun Facebookaccount voor onbepaalde tijd geblokkeerd is. Simpel en alleen omdat ze een keer een bericht hebben geplaatst wat Facebook niet aanstond. Die afhankelijkheid is niets voor mij. Dus focus ik me ook op het verzamelen van e-mailadressen.

De derde en misschien nog wel belangrijkste reden is:

Met de mensen op mijn e-maillijst kan ik een band opbouwen. Ik zie waar ze vandaan komen, waar ze op klikken (en dus waarhun interesse ligt) en welke onderwerpen hen aanspreekt (omdat ze een e-mail wel of niet openen). Daardoor kan ik hen extra waarde bieden. Ik kan die informatie met ze delen waar zij op dat moment het meeste behoefte aan hebben.

Waar let je nu op als je met het verzamelen van e-mailadressen wilt beginnen?

Vragen die je jezelf zou moeten stellen, zijn in mijn ogen:

  • Heb ik tijd om actief aan een e-maillijst te werken?
  • Heb ik de discipline om op regelmatige basis een email te versturen.
  • Wat ga ik met de e-mailadressen doen?
  • Hoe vaak ga ik mijn volgers mailen?
  • Stuur ik de e-mail altijd naar de hele groep of maak ik subgroepen?
  • Waar bewaar ik de e-mailadressen? Ofwel: welk platform ga je daarvoor gebruiken? (Mijn persoonlijke advies hierin zou Mailblue zijn of Active Campaign)
  • Welke waarde ga ik delen met mijn volgers?
  • Heb ik voldoende inspiratie en content?
  • Klopt het proces van aanmelden? Is er een landingspagina op je website, heb je een goed werkend formulier? Heb je een bedankpagina? En krijgen ze direct een welkomste-mail?
  • Hoe snel horen ze iets van jou? Binnen een dag? Binnen een week? Of duur dat langer?
  • Hoe ga je evalueren en monitoren of je e-mails wel gelezen worden?
  • En dan de belangrijkste vraag: WAT IS MIJN DOEL? Wat wil ik ermee bereiken? Hoe gaat dit bijdragen aan de groei van mijn praktijk?

Als je dit allemaal voor jezelf helder hebt, kun je adressen gaan verzamelen.

Zo verzamel je nieuwe e-mailadressen:

  • Mensen laten tegenwoordig niet zomaar hun e-mailadres achter. Je moet iets hebben wat de moeite waard is. Hiervoor gebruik je een gratis weggever zoals een e-book, een checklist, een videoserie, een ingesproken visualisatie, een receptenboekje, een kleine online training, een oefening, etc. Alles kan, als het maar van waarde is voor jouw klant. De leidraad hiervoor? Vraag jezelf af: Zou ik hiervoor mijn e-mailadres achter willen laten?
  • Zet een link naar je gratis weggever en je aanmeldpagina in je e-mailhandtekekening.
  • Maak een banner en plaats deze op verschillende plaatsen op je website. Bijvoorbeeld op je contactpagina, bij je blogs, onder video’s. En zorg er vooral voor dat hij prominent op je homepage staat.
  • Maak een QR code op je visitekaartje met een link naar je aanmeldpagina.
  • Zet het op je briefpapier (als je dat nog hebt en gebruikt 😊)
  • Als je nog flyers en posters gebruikt: zet daar dan ook een QR code op die linkt naar jouw aanmeldpagina. Zo kunnen mensen zich direct aanmelden als ze bijvoorbeeld in de wachtruimte zitten, o.i.d..
  • Vraag mensen in je netwerk die binnen jouw doelgroep vallen of ze interesse hebben om jouw gratis inspiratie te ontvangen.
  • Vraag aan je netwerk om jouw inspiratiemail te delen met hun netwerk.
    9. Zet het af en toe onder een social post (niet te vaak, dat kan wanhopig overkomen).
  • Plaats ‘oude’ inspiratiemails op je website als voorbeeld en plaats ook hier de banner weer om direct aan te melden. Door de ‘oude’ mails weer te geven, krijgen mensen een idee wat ze kunnen verwachten. Dat maakt soms dat menen eerder geneigd zijn om ook hun e-mailadres achter te laten.
  • Wees vooral creatief. Ik weet zeker dat, als je er even voor gaat zitten, je op nog veel meer ideeën komt.

En dan komt de inhoud. Ook daarvoor heb ik nog een aantal tips.

10 tips voor de inhoud:

    • Noem het geen nieuwsbrief, dat is niet echt uitnodigend. Bedenk liever een titel die bij jouw aanbod past.
    • Zorg dat je waarde toevoegt aan iedereen op je e-maillijst. Het kan dus zijn dat je niet iedereen met één en dezelfde e-mail kunt benaderen. Kies dan voor blokpersonalisatie. Dit is een trucje om één mail te sturen maar met een klein stukje persoonlijke inhoud.
    • Ga er in eerste instantie niet vanuit dat je vanuit jouw e-mails producten of diensten verkoopt. Dan kan dit ook niet tegenvallen 😉. Het kan natuurlijk wel, maar dat heeft heel erg te maken of de lezer al ‘klaar’ is om te kopen.
    • Zorg altijd dat jouw lezers door kunnen klikken. Roep ze op tot actie. Gebruik één hoofdboodschap per mail en probeer je te beperken tot 1 call to action. Meerdere call to actions kunnen verwarrend werken.
    • Heb je meerdere dingen te delen? Splits dit in meerdere e-mails. Beter één krachtige boodschap dan vier boodschappen die voor verwarring zorgen.
    • Een goede e-mailmarketingstrategie werkt naar een hoogtepunt toe. Dat betekent dus dat de e-mails op elkaar aan moeten sluiten. Dat er een lijn in zit. Zodat jouw lezer begrijpt wat je bedoelt en waarvoor jij de aangewezen persoon bent om hem of haar verder te helpen.
    • Zet de juiste intentie: zet het delen van waarde voorop.
    • Maak er geen uren werk van: maak de e-mail niet al te ‘fancy’ op en sta niet te lang stil bij de inhoud. Het gaat er niet om hoe de e-mail eruit ziet of dat het taal technisch helemaal klopt. Het gaat om de waarde die jij deelt.
    • Deel geen hele blogs in je mail, maar zet liever alleen een link naar het blog op je website. Dit zorgt direct voor traffic naar je website. Waar ze nader kennis kunnen maken met jou.
    • Maak ook voor jouw e-mails een Contentplan. Gebruik hiervoor jouw jaarplan en de reis die jouw klant heeft af te leggen als input. Bedenk bij jezelf: Wat hebben mijn klanten op welk moment van mij nodig, zodat ik elke keer een beetje meer vertrouwen creëer en het verlangen naar een oplossing steeds een beetje groter wordt.

Ik wens je heel veel succes!

En je weet het: als je hulp nodig hebt, trek aan de bel! Je kunt altijd een Gratis Adviesgesprek boeken. Of doe mee met mijn Live Training en leer daar hoe je van jouw volgers klanten maakt.

Lieve groet,

Linda

In 5 stappen meer klanten

Meld je aan voor de gratis Mini-training en leer in 5 stappen hoe jij meer klanten krijgt.

Je bent succesvol aangemeld.