Gratis inspiratie voor jou!

Meer rust & ontspanning.
En vol passie en energie jouw leven weer op orde.
Met deze blogs.

Help! Ik pieker zoveel.

Zo pak jij het piekeren aan:

1. Niet vechten

Het beste wat je kunt doen is niet vechten tegen het gepieker. Hoe meer jij ergens tegen vecht, hoe meer aandacht het krijgt en hoe lastiger het is om het niet meer te doen. Piekeren is voor jou een gewoonte geworden. Het hoort bij jou. Dus als jij tegen het piekeren gaat vechten, vecht je eigenlijk tegen een deel in jou. Als jij dit deel gaat omarmen en het een plekje geeft, hoeft het minder hard te werken om gezien te worden. Waardoor je zult gaan ervaren dat het piekeren ‘als vanzelf’ minder wordt.

2. Zeg STOP tegen jouw gedachten

Als je merkt dat je weer aan het piekeren slaat, zeg dan liefdevol ‘stop’ tegen jouw gedachten. Spreek jezelf toe. Maar doe dit wel vanuit een liefdevolle intentie. Dus straf jezelf niet af, maar corrigeer jezelf op een rustige manier. Wat ik bijvoorbeeld tegen mezelf zeg is dit: “Linda, je bent weer aan het piekeren. Stop daar nu maar mee. Het helpt je niet. Parkeer de gedachte en ga door met waar je mee bezig was.” Maak hier voor jezelf een passende zin voor. En gebruik vooral ook tip 3.

3. Geef jezelf een piekerkwartiertje cadeau

Geef jezelf 2x per dag een piekerkwartiertje cadeau. Schrijf ’s morgens en ’s avonds op wat je allemaal bezig houdt en waar je over piekert. Door het op papier te zetten, neem je afstand van jouw gedachten. Je kunt er als het ware als een helikopter boven hangen, waardoor je veel beter kunt overzien waar het piekeren nu eigenlijk echt over gaat. Je zult zien dat tip 4 dan ook een stuk makkelijker gaat.

4. Jij bent niet jouw gedachten

Als je veel en vaak piekert, kan het zijn dat jij je gedachten gaat geloven. Dit werkt beperkend en het helpt je niet om het beste uit jezelf te halen. Maar jij bent niet jouw gedachten. De vier vragen van Byron Katie kunnen je helpen om jouw gedachten minder serieus te nemen. Probeer het maar eens uit en stel jezelf de volgende vragen:

- Is de gedachte die je hebt waar?
- Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
- Hoe reageer je/wat gebeurt er wanneer je deze gedachte niet gelooft?
- Wie zou jij zijn zonder deze gedachte?

Laat je me weten of het voor je werkt?

5. Pak jouw beperkende overtuigingen aan

Ga eens kijken welke thema’s er bij jou in het piekeren veel naar voren komen. Gaat het veel over angst? Over niet goed genoeg zijn? Of vergelijk je jezelf constant met anderen? Kijk eens of er een gemene deler te vinden is in jouw piekergedachten. En pak die thema’s met een coach aan.

6. Ga op zoek gaan naar de onderliggende oorzaak

Wist je dat piekeren een afweermechanisme is? Een manier van jouw brein om je van een dieperliggend gevoel weg te halen. Als jij maar blijft piekeren, dan hoef je namelijk niet te werken aan het dieperliggende ‘probleem’. Het piekeren beschermt je dus eigenlijk van iets pijnlijks, verdrietigs of angstigs. Als jij durft te kijken wat er onder het piekeren zit, kun je het probleem bij de wortel aanpakken. Dat geeft letterlijk ruimte. En nieuwe energie.

7. Stap uit je hoofd en ga in de actie.

Ik weet zeker dat jij normaal gesproken een echte doener bent. Je zet graag je schouders ergens onder en leert het beste door dingen te doen. Het spreekwoord “Niet lullen, maar poetsen” is jou niet vreemd. Het is een kracht van jou om te DOEN. Om uit te voeren. Gebruik deze kracht en kwaliteit ook bij het piekeren.

Stap uit je hoofd en ga in de actie. Maak eens een stappenplannetje hoe jij alles waar je over piekert en twijfelt nu eindelijk echt eens gaat doen. Want door te doen leer jij en groei jij. En krijg je het bewijs dat jij niet jouw gedachten bent. Maar veel meer dan dat. Je bent nu eenmaal iemand die ervaringsgericht leert. Dat is jouw natuur. Dus als jij aan het piekeren slaat, zit je niet in je kracht. En dat kost bakken energie. Energie die je beter kunt stoppen in het daadwerkelijk gaan DOEN.

Maar daar komt jouw perfectionisme om de hoek kijken!

Want zomaar iets doen dat is er voor jou niet bij. Het moet wel goed. En compleet. Zonder fouten. Zonder een flater te slaan. En dan gaat jouw hoofd weer met je aan de haal.....

En daarvoor heb ik nu zoiets moois!
Een Nieuw programma: 'Eindelijk RUST'.

Op woensdag 17 maart start ik met een nieuw groepsprogramma: 'Eindelijk Rust'.
Het valt mij namelijk elke keer weer op hoeveel mensen tegen het DOEN aanlopen. En daar wilde ik iets voor bedenken.

Het duurt 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Dus gaan wij samen iets meer dan 66 dagen aan de slag om jouw nieuwe gewoonte in je systeem te planten. Dit doen we aan de hand van thema's die jouw perfectionisme raken.

- Elke week een masterclass
- Elke week een Q&A
- Elke week een prikkelende opdracht.

ZOdat jij jouw perfectionisme voor je kunt laten werken. En jij:

- Meer rust krijgt in je hoofd.
- Meer rust krijgt in je lijf.
- Meer energie krijgt voor de leuke dingen.
- Je minder moet van jezelf én je meer mag.

Je leest er hier alles over: Eindelijk Rust.