Gratis inspiratie voor jou!

Meer rust & ontspanning.
En vol passie en energie jouw leven weer op orde.
Met deze blogs.

Korte lontjes

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons in huis zijn de lontjes erg kort. We proberen allemaal het beste van de situatie te maken, maar dat neemt niet weg dat er maar iets hoeft te gebeuren of de bom ontploft. Bij de kinderen óf bij ons. Dat is niet leuk, maar wel te begrijpen. We zitten in een uitzonderlijke situatie waarin er veel van ons als ouders, maar ook van onze kinderen wordt gevraagd. In dit filmpje leg ik je uit wat er precies aan de hand is. En hieronder licht ik het nog toe. Mét tips om ermee te dealen.


Hoge basisspanning
De basis is dat we allemaal een hoge basisspanning hebben. Of zoals je in het filmpje kunt zien, we zitten allemaal erg hoog op de stressladder. De kunst is om te kijken wat jij nodig hebt om die basisspanning weer wat meer naar beneden te krijgen. Hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw basisspanning naar beneden gaat?

Uit balans
Daarnaast is alles uit balans. De structuur van school en werk is volledig weggevallen. Ons huis is ons kantoor én het schoolgebouw in één. Daardoor voelt het alsof we nergens meer echt tot rust kunnen komen. Hoe kun jij thuis toch een plek creëren waar je echt even helemaal tot rust kunt komen?

Op elkaars lip
Daarnaast zijn we ook nog eens op elkaar aangewezen. De uitjes zijn beperkt tot een rondje door het park en wellicht een kort bezoekje aan familie en vrienden. Maar de ontspanning van een avondje uit of een gezellige verjaardag hebben we niet meer. De kinderen zijn vaker op elkaar aangewezen omdat ook jij je werk moet doen en er geen of nauwelijks opvang is. En we zitten 24/7 op elkaars lip. Als je echt wilt ontspannen, heb je het nu eenmaal nodig om af en toe alleen jouw eigen energie om je heen te hebben. Kijk wanneer jij echt even alleen kunt zijn. Sta desnoods wat eerder op of ga 's avonds als de kinderen op bed liggen nog even een rondje lopen. Me-time is belangrijker dan ooit.

Schuldgevoel
Ons schuldgevoel maakt overuren. Een schuldgevoel naar je werk, omdat je niet die uren kunt maken die in je contract hebt staan en daardoor wellicht niet al je werk gedaan krijgt. Maar ook naar de kinderen omdat je ze niet altijd de tijd en aandacht kunt geven die je ze graag zou willen geven. En schuldgevoel zorgt voor spanning. Maak eens een lijstje waar jij je allemaal schuldig over voelt. En kijk welke helpende gedachten of welke actie jou van dat schuldgevoel af kan helpen. Door het op te schrijven of uit te spreken, valt er al een deel van de spanning weg.

Lege batterij
Alle aanpassingen, het schakelen tussen werk, school en privé en alles wat hier boven staat, zorgt ervoor dat we langzaam interen op onze reserves. Onze batterij raakt leeg. Zoals ik in het filmpje uitleg, hebben een hoge basisspanning en een lege batterij invloed op elkaar. Dus naast het verlagen van jouw basisspanning, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw batterij opgeladen blijft. Kijk eens wat jij nodig hebt om nieuwe energie op te doen? Vergeet hierbij vooral gezonde voeding en beweging niet!

Wat kun je verder doen?

Maak een planning
Om dit alles voor elkaar te krijgen, is een planning belangrijker dan ooit. Wij gebruiken het weekend om de week vooruit te plannen. We zorgen bewust voor speelafspraakjes met vriendjes en vriendinnetjes. We verdelen de dagdelen waarop wij de kinderen helpen met hun schoolwerk. En we kijken wanneer wij zelf onze ontspanning kunnen pakken. Ik doe dit bijvoorbeeld door wat eerder op te staan en 's morgens al een rondje hard te lopen. Dan heb ik mijn oplaadmomentje al gehad voordat de rest wakker wordt.

Stretch your day
Ofwel, rek je werkdag en jezelf. Ben je ergens overdag voor je werk niet aan toegekomen? Doe dan 's avonds nog even de hoogst noodzakelijke dingen of bereid je volgende werkdag voor. Het vraagt wat discipline, maar je zult zien dat je met een rustiger gevoel aan de volgende dag begint.

Focus
Zorg voor focus: óf je bent met de kinderen bezig, óf je bent aan het werk. Alletwee gaat niet samen. Door een langere tijd achter elkaar gefocused te werken, krijg je meer gedaan. Dat geeft een voldaan gevoel. Je hoofd is leger, omdat je maar aan 1 ding tegelijkertijd hoeft te werken. En je laadt jezelf weer op.

Duidelijke afspraken
Maak onderling duidelijke afspraken. Zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Maak desnoods een dagplanning op een A4tje. Dat geeft duidelijkheid en rust.

Ga naar buiten!
Weer of geen weer. De natuur laadt altijd op. Je zult zien dat een half uurtje wandelen je meer energie geeft dan een half uurtje tv kijken.

Laat los
De grootste uitdaging die we door de hele Corona situatie krijgen is om los te laten. Het is echt de enige manier om te dealen met deze situatie. Hoe meer jij je druk loopt te maken over de huidige situatie, hoe meer spanning dit oplevert. En die spanning komt niemand te goede. Dus loslaten is het enige wat ons te doen staat.

Blijf in gesprek
Blijf in gesprek met elkaar, met school, met je werkgever. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Als het thuis echt niet gaat met de kids, kijk dan wat school hierin kan betekenen. Lukt het niet om je werk te combineren met het begeleiden van de kids, praat dan met je werkgever. Heb je het idee dat alles op jou aan komt? Bespreek dat dan met je partner.
Blijf praten. Communiceren is nog nooit zo belangrijk geweest. En gedeelde smart is halve smart.

Bekijk het van de positieve kant
Probeer de situatie van de positieve kant te bekijken: je kunt samen lunchen. Je hebt geen reistijd. Je kunt vaker samen een wandelingetje maken. Je ziet wat jouw kinderen allemaal moeten doen, dus je snapt beter waarom ze soms zo moe uit school komen. En je leert elke dag een beetje meer los te laten en te genieten van de kleine dingen.

Blijf lief voor jezelf en voor elkaar
Wees niet te streng voor jezelf. Probeer het moeten om te zetten in willen. En als er dan een keer een uitbarsting is geweest, zeg sorry. Geef elkaar een knuffel. Iedereen maakt fouten. Dus ook jij. Dat is niet erg. Maar leer ervan. Kijk hoe je het de volgende keer anders kunt doen.

Doen
Ik weet het: veel van deze tips zijn open deuren. Vaak weten we dit allemaal wel. Het is alleen de kunst om het ook echt te gaan doen.

Heel veel succes de komende week.

Lieve groet,
Linda