Gratis inspiratie voor jou!

Meer rust & ontspanning.
En vol passie en energie jouw leven weer op orde.
Met deze blogs.

Wat tolereer jij van jezelf?

Een aantal weken geleden, moest ik van mijn coach opschrijven wat ik allemaal van mezelf tolereerde, waardoor ik nu nog niet succesvol ben. Dat was me een lijst! Ik schrok er zelf van. Maar juist door het op te schrijven, kreeg ik inzicht. Het werd mij duidelijk waar ik energie lekte, waar ik mezelf voor de gek aan het houden was en waar ik snel verbetering kon vinden door simpel een aantal gewoontes aan te passen.

Een maakbaar leven
Gisteren bekeek ik de lijst weer eens. Tot mijn grote verbazing en blijdschap kon ik al heel wat punten van de drie pagina’s (!) tellende lijst doorstrepen die nu niet meer op mij van toepassing waren. Er waren zelfs punten bij waarin ik mezelf helemaal niet meer herkende. En me niet kon voorstellen dat ik die punten had opgeschreven. En dat terwijl het toch pas drie weken geleden is dat ik deze lijst voor mezelf had opgesteld. Het bewijst mij maar weer dat als je zelf de regie pakt over je leven en bewust keuzes maakt en besluiten neemt, je je leven zo kunt vormgeven als jij diep in je hart graag zou willen.

Nieuwe gewoontes
Het maken van nieuwe paadjes in je hersenen, ofwel het aanmaken van nieuwe patronen, vraagt wel doorzettingsvermogen, discipline en kritisch kunnen kijken naar jezelf. Constante bijsturing is nodig. Net zo lang totdat het nieuwe paadje, ofwel, je nieuwe patroon dusdanig is ingesleten dat het een nieuwe gewoonte is.

Kleine stapjes maken het verschil
Ik ben een prachtig boek aan het lezen (Atomic Habits van James Clear) waarin duidelijk wordt dat je nieuwe gewoontes het beste kunt aanleren door:
    A.    Kleine stapjes te nemen.
    B.    Niet alleen jouw doel voor ogen te houden, maar vooral de weg ernaartoe aan te passen.
    C.    Je nieuwe gewoontes aan te laten sluiten bij bestaande gewoontes.
Want als je elke dag iets kleins verandert, heb je in een jaar tijd een enorme verandering gemaakt.

Wat hebben die tolerantielijst en deze wijsheid met elkaar te maken?
Je kunt pas veranderingen gaan doorvoeren in jouw gewoontes als je weet waar je valkuilen liggen. Als jij niet weet waarmee jij jezelf voor de gek houdt, dan kun je daar ook niet bewust een andere gewoonte tegenover zetten. Alles draait dus om bewustwording en inzicht.

Een oefening voor jou.
Met onderstaande oefening kun jij zelf aan de slag. De centrale vraag is: Wat tolereer jij van:
- jezelf?
- je gezondheid?
- jouw partner?
- je kinderen?
- je werkgever?
- jouw familie en vrienden?
Waar jij je eigenlijk helemaal niet prettig bij voelt?

Dit ga je doen:

1. Zet je wekker op 10 minuten.
2. Schrijf voor elk punt op wat jij tolereert. Stop niet als je denkt dat je klaar bent. Blijf schrijven tot de 10 minuten om zijn.
3. Lees alles nog eens door.
4. Waar heb je de meeste punten opgeschreven?
5. Beantwoord de volgende vragen:
a.    Wat wil je op dit punt bereiken?
      b.    Welke acties kun jij vandaag nemen om uiteindelijk tot het gewenste resultaat te komen?
        c.    Bij welke bestaande gewoontes kun je jouw nieuwe acties aan laten sluiten?
                (vb: als je meer wilt drinken, kan het volgende ezelsbruggetje helpen: voor elke plas ean glas.)
        d.    Wie kan jou hierbij helpen?
        e.    Wat ga je doen om jezelf gemotiveerd te houden?

Een aantal wijsheden voor jou:
Bedenk dat jij altijd de regie hebt over jouw eigen leven. Alleen JIJ kunt hier verandering in aanbrengen. Niemand anders. Alleen JIJ.
Succes is een keuze. Zijn jouw acties van vandaag in lijn met de dromen die jij voor de toekomst hebt?
Elke dag een kleine stap, zorgt op jaarbasis voor een enorme sprong.

Ik ben benieuwd of jij over een drie weken ook dingen op je lijstje tegenkomt die je niet of nauwelijks meer herkent bij jezelf. Laat je het me weten?

Heb je hier hulp bij nodig?
En lijkt het je wat om met mij samen te werken? Geef je dan op voor mijn programma. Er is nog plek!

Lieve groet,

Linda